Max Verstappen heeft op memorabele wijze de Dutch Grand Prix op Circuit Zandvoort gewonnen. De Red Bull Racing-coureur kende vanaf pole positie een goede start en wist een strijdlustige Lewis Hamilton gedurende de hele wedstrijd achter zich te houden. Mercedes deed middels meerdere tactische pogingen nog een gooi naar de overwinning, maar Max liet deze geen moment in gevaar komen en wist voor de tienduizenden aanwezige fans de overwinning te pakken en de leiding in het kampioenschap weer over te nemen.
Lewis Hamilton en Valtteri Bottas completeerden op de respectievelijk tweede en derde plek het podium.
“Zoals je al kunt horen is het ongelofelijk om hier te winnen”, laat een dolblije Verstappen onder luid gejuich van zijn Orange Army weten. “De verwachtingen voorafgaand aan het weekend waren erg hoog en het is niet makkelijk om die waar te maken. Ik ben enorm blij met de overwinning en het feit dat ik het kampioenschap weer leid. Het is simpelweg een geweldige dag, ook met al het publiek hier. Ongelofelijk.”
Max neemt ons kort mee terug naar het begin van de wedstrijd: “De start was erg belangrijk, maar die was goed. Mercedes heeft geprobeerd het ons erg lastig te maken, maar we wisten dat goed op te vangen. Lewis hield daarnaast constant de druk erop en reed ook na mijn laatste pitstop een aantal snelle rondjes, maar gelukkig was het gat groot genoeg. We kunnen erg blij zijn met de teamprestatie vandaag.”
Vooruitkijkend op de Grand Prix van Italië laat de Red Bull Racing-coureur weten: “Het is de afgelopen jaren niet ons beste circuit geweest, maar we zijn dit jaar over het algemeen overal competitiever. Desalniettemin moet alles kloppen zodat we voorin kunnen meedoen.” Dit geldt ook voor de andere resterende wedstrijden, aldus Verstappen: “Er komen nog veel verschillende soorten circuits aan, dus het kwartje zal ook nog een keer de andere kant opvallen. We moeten blijven pushen en nieuwe onderdelen op de auto blijven zetten.”
Het is iets na drieën als de vijf rode lichten uitgaan en de eerste Grand Prix in Nederland sinds zesendertig jaar officieel van start gaat. Max Verstappen komt prima uit de startblokken en behoudt de leiding bij het ingaan van de Tarzanbocht ten opzichte van kampioenschapsleider Lewis Hamilton. Aan het einde van de openingsronde – die iedereen verrassend genoeg ongeschonden doorkomt – heeft Max zijn voorsprong op de Mercedes van Lewis Hamilton zelfs al weten uit te bouwen tot bijna twee seconden.
Na tien ronden leidt Verstappen nog steeds het veld, op drie seconden voorsprong van Lewis Hamilton. Het gat tussen het tweetal schommelt ook in de ronden hierna rond de drie tellen. Valtteri Bottas, Pierre Gasly, Charles Leclerc en Carlos Sainz vormen hierachter de voorlopige top zes.
Aan het einde van de twintigste ronde duikt Lewis Hamilton als eerste uit de top drie naar binnen. De Brit wisselt naar de mediums, maar de pitstop verloopt niet geheel vlekkeloos, waardoor hij wat tijd verliest. Een ronde later is het de beurt aan Max Verstappen. De Red Bull Racing-coureur komt op de tweede plek het circuit op, maar ziet zijn voorsprong op Lewis Hamilton slinken tot een kleine twee seconden.
Valtteri Bottas rijdt door en lijkt voor een éénstopper te gaan, maar het tempo van de Fin keldert flink naarmate de ronden verstrijken. Max kan hierdoor het gat snel dichten en bevindt zich binnen korte tijd op schootsafstand van de zwartgekleurde Mercedes. Aan het einde van de dertigste ronde zit Verstappen er dicht genoeg achter en weet hij op het rechte stuk middels DRS aan de Finse coureur voorbij te gaan. Bottas maakt het zijn teamgenoot Lewis Hamilton minder lastig en laat de aanstormende Brit eenvoudig passeren.
Als de negenendertigste ronde erop zit, zien we Lewis Hamilton naar binnen duiken voor zijn tweede en laatste pitstop. De zevenvoudig wereldkampioen wisselt wederom naar de mediums, al is het ditmaal een gebruikt setje. Red Bull reageert door Max een ronde later binnen te halen en hem op een nieuw setje van de harde banden te zetten. Hij komt met een voorsprong van drie seconden weer het circuit op, welke hij ook in de periode hierna langzaam maar zeker weet te vergroten. Met nog een derde van het aantal ronden te verrijden bedraagt het gat vier seconden.
Lewis Hamilton geeft zich niet zomaar gewonnen en zet in de slotfase van de wedstrijd nogmaals aan in een poging de achterstand ten opzichte van Verstappen te verkleinen. De Mercedes-coureur komt er echter niet meer aan te pas en besluit net als teamgenoot Valtteri Bottas vlak voor het einde van de race nog naar binnen te komen voor een setje softs. Hamilton pakt uiteindelijk het extra punt voor de snelste ronde, maar de grote winnaar van de dag is Max Verstappen, die voor een uitzinnig publiek het zwart-wit geblokt pakt en de zevende overwinning van dit seizoen op zijn naam schrijft.
Lewis Hamilton en Valtteri Bottas completeren op de respectievelijk tweede en derde plek het podium. Hierachter vormen Pierre Gasly, Charles Leclerc en Fernando Alonso de rest van de top zes. Sergio Pérez weet een moeilijk weekend nog enigszins positief af te sluiten door na een goede inhaalrace als achtste over de meet te komen. Uitvallers zijn Nikita Mazepin en Yuki Tsunoda, die beide door technische problemen hun Waterloo vonden.